Bestaat de kans dat je cliënten ook als Influencers kunnen optreden?

Een influencer worden is een proces dat tijd kost en consistentie vereist, maar het is de moeite waard om er de bewuste ontwikkeling en inspanning in te steken die nodig is. Het is een nieuw soort sociale steun die de potentie heeft om de inspanningen van je klanten om hun gedrag te veranderen positief te stimuleren en bij andere mensen aan te zetten tot een reis van verandering.

Bestaat de kans dat je cliënten ook als Influencers kunnen optreden

Klanten als Influencers in Marketing

Mensen die inhoud maken die gericht is op een bepaalde markt, niche, of onderwerp worden micro-influencers genoemd. Een micro-influencer is iemand die tussen de 1.000 en 50.000 mensen heeft die hem volgen op sociale media, hoewel het precieze aantal kan variëren naargelang de bron. Het aantal volgers is volkomen willekeurig en heeft geen directe invloed op het succes of de waarde van het streven. Iedereen die zich toelegt op het nastreven van een doel, pad, of boodschap heeft de potentie om een micro-influencer te worden. Hoe kunnen we onze klanten aanmoedigen om met elkaar te netwerken? En waarom, belangrijker nog, doet het er überhaupt toe? In een notendop vormen klanten die in de hoedanigheid van micro-influencers optreden een eigentijdse vorm van sociale steun.

Waarom het hebben van sociale steun belangrijk is

De sociale leertheorie voorgesteld door Bandura (1986) was de eerste die suggereerde dat gedrag verklaard kon worden door de interacties en relaties te onderzoeken die bestaan tussen een individu, zijn of haar omgeving, en de sociale factoren die hem of haar beïnvloeden. Talrijke studies die in de loop van enkele decennia werden uitgevoerd hebben een positief verband gevonden tussen sociale steun, het bereiken van doelen, en veranderd gezondheidsgedrag.

Eén studie, bijvoorbeeld, bekeek hoe sociale factoren gezondheidsgerelateerd gedrag beïnvloeden bij volwassenen die in landelijke gebieden wonen. Volgens de bevindingen van het onderzoek zijn de belangrijkste invloeden op het gedrag de perspectieven van familie en vrienden. De bevindingen wezen er ook op dat steun krijgen van de leden van het sociaal-ondersteunend netwerk en verantwoording afleggen aan die leden het proces van gedragsverandering en -behoud vergemakkelijkten (Sriram et al., 2017). Een systematische review die het verband tussen sociale steun en lichamelijke activiteit bij oudere volwassenen onderzocht, kwam tot dezelfde conclusies. Volgens de bevindingen van de studie hadden personen die een hoger niveau van sociale steun rapporteerden meer kans om in hun vrije tijd aan lichamelijke activiteit te doen (Smith et al., 2017). Het is overduidelijk dat het hebben van sociale steun een krachtige motivator is die individuen kan helpen bij het voortzetten van hun streven naar een doel (Bushman, 2017).

In een notendop weten we al dat de aanwezigheid van hoogwaardige sociale steun enorm gunstig is voor al onze klanten, ongeacht wat hun hoofddoel mag zijn (Brehm, 2014). Bovendien zijn we ons ervan bewust dat sociale steun de vorm kan aannemen van een aantal verschillende en gevarieerde verschijningsvormen. Zo kunnen vrienden en familieleden positieve aanmoediging en bevestiging bieden; collega’s kunnen helpen bij het overbruggen van een lunchdienst; een trainingspartner kan verantwoording en positieve bekrachtiging bieden; en online steungroepen kunnen helpen bij het beïnvloeden van de motivatie en het delen van ervaringen die op elkaar lijken; Er is meer dan één manier om sociale steun te ontvangen.

Het belang van sociale media

Mensen op plaatselijke, regionale en wereldwijde schaal kunnen bij elkaar gebracht worden via het unieke medium van de sociale media. Wij zijn professionals op het gebied van gezondheid en lichaamsbeweging, en we gebruiken sociale media om contact te maken met de vele volgers die we hebben en hen voor te lichten. Dit maakt ons tot micro-influencers. Maar hoe zit het met de klanten die we bedienen? Waarom zouden we geen gebruik maken van de connectiviteit die sociale media bieden en onze klanten helpen micro-influencers te worden terwijl ze werken aan het bereiken van hun leefstijldoelstellingen? Dit zou wel eens de zeer creatieve weg kunnen zijn die de cliënten van vandaag moeten gaan om zich gesterkt te voelen en verbonden met anderen die op een soortgelijke reis zijn als zijzelf. Het zou ook een manier kunnen zijn om de boodschap over een gezonde levensstijl en het waarderen van je lichaam naar buiten te brengen.

Hieronder volgen enkele beproefde methoden die klanten kunnen helpen bij hun inspanningen om micro-influencers te worden:

Bouw een gemeenschap van steun voor je klanten door ze met elkaar in contact te brengen via een online forum. Zo raken huidige en vroegere klanten beter met elkaar vertrouwd en worden sterkere relaties bevorderd. Kies een social media kanaal dat populair is bij je klanten en dat ze vaak gebruiken.
Je moet je klanten op sociale media volgen en daar bemoedigende berichten voor hen plaatsen. Voer dezelfde acties uit op al je sociale media kanalen (en).
Zorg ervoor dat je de afzonderlijke sociale media kanalen van elk van je klanten promoot.
Verspreid positieve berichten over de voordelen van het vergelijken van fitnesservaringen met anderen.
Je kunt je eigen fitnessreis delen, evenals de dagelijkse routines die je volgt via live video’s en verhalen.
Betrek je klanten in een open en eerlijk gesprek over de mogelijkheid om hun gezondheids- en fitnessreizen te delen op een social media platform. Doe ze een aanbod om ze te helpen de boel op gang te brengen.
Als je cliënten hebt die aanleg hebben om te schrijven, moedig ze dan aan een blog te beginnen en dingen te delen die ze tijdens hun sessies en ervaringen met jou geleerd hebben. Je kunt ze ook vragen dingen te delen die ze van andere cliënten geleerd hebben.
Moedig een campagne aan die “laat de groep groeien” heet, waarbij klanten elkaar volgen op hun individuele kanalen of lid worden van een Facebook groep of er een oprichten.
Maak een “wall of fame” om je prestaties in je dansstudio of fitnesscentrum te tonen. Neem links naar de sociale media kanalen van de klanten op de muur op (vergeet niet om toestemming te vragen om dit te doen).
Klanten moeten aangemoedigd worden om andere mensen te volgen die als micro-influencers beschouwd worden en om te reageren op de posts van die personen.
De wens en motivatie van een individu om zich in te zetten voor gezonde gewoonten, zoals lichaamsbeweging en lichaamsbeweging, kan door een aantal verschillende factoren beïnvloed worden. Zelfeffectiviteit, plezier hebben terwijl je het doet, verantwoordelijk zijn voor je daden, de gewoonte in je dagelijkse routine opnemen, en sociale steun hebben zijn enkele van deze factoren.

Als professionals op het gebied van gezondheid en fitness hebben we de buitengewone kans om op elk van die factoren invloed uit te oefenen. Het is onze plicht om voor onze klanten oefeningsroutines te ontwerpen die aan hun doelstellingen en eisen beantwoorden, en die plicht vereist dat we activiteiten inbouwen die onze klanten plezierig zullen vinden. Bovendien bedenken we methoden om verantwoording af te leggen en helpen we de cliënten bij het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om hun gedrag te veranderen. We werken met onze cliënten samen om kortetermijndoelen te ontwikkelen die tot vroege overwinningen zullen leiden en daardoor hun gevoel van eigen-effectiviteit vergroten. Tenslotte zijn we niet alleen een bron van sociale steun voor onze cliënten, maar helpen we hen ook bij het vinden van aanvullende bronnen voor sociale steun binnen hun eigen persoonlijke netwerken (familie, vrienden, collega’s en de gemeenschap).

Bron: applied nutrition